Handle přístup

Celým názvem Handle Approach NeuroDevelopment and Learning Efficiency (Holistický přístup k neurovývoji a efektivitě učení).

Autorkou této neuro vývojové terapie je Judith Bluestone. Jako dítě a později jako dospělá si prošla mnoha zdravotními obtížemi a na základě svých zkušeností a mnohaoborového studia neurovědy, neuropsychologie, neurorehabilitace, vývojové psychologie, smyslové integrace apod. vytvořila tento přístup k onemocnění neurologického rázu.

Terapie je vhodná pro děti i dospělé, kteří mají různé neurovývojové obtíže, např. poruchy autistického spektra, poruchy učení, ADHD, poruchy vývoje řeči, poruchy paměti, poruchy chování apod.

Hlavním předpokladem z kterého J. Bluestone vychází je neuroplasticita, tedy že se mozek neustále vyvíjí a mění podle přijímané stimulace, přičemž upozorňuje na efekt stresu při učení. V tomto stavu se člověk nedokáže správně učit, nervová soustava je přetížená a je náročné vnímat nové podněty. Proto HANDLE přístup klade důraz na klid a pohodu u učení a provádění terapie.

Terapeut pracuje podle systému Gentle Enhancement-jemného posilování, kdy méně je více. Terapie se skládá ze série cviků různé úrovně náročnosti a intenzity, jsou zacíleny na různé oblasti nervové soustavy a vzájemně na sebe navazují.

Program působí velmi silně na senzorickou oblast, buduje silnější nervové dráhy a ovlivňuje sociální interakci. Rodiče se učí pozorovat a vnímat dítě z jiných úhlů, učí se interpretovat to, co vidí a slyší jako komunikaci o tom, co dítě a jeho nervový systém potřebuje. Je důležité pochopit, proč dítě dělá to, co dělá, než začněme dané chování měnit či eliminovat. Když dítě vnímá, že mu rozumíme a když mu pomůžeme naplnit jeho potřeby budujeme vztah důvěry mezi rodičem (terapeutem) a dítětem.

Před zahájením individuálního terapeutického programu je nutné absolvovat sezení, provedené HANDLE praktikem, který
stanoví oblasti oslabení. Následně se konzultace konají v několikatýdenních rozestupech. Cviky se provádějí každý den po krátkou dobu cca 2-3 minuty rozděleny do celého dne nejlépe v průběhu hry, nikdy ne ve spěchu a stresu. Cviků je za den kolem pěti až desíti. Některé jsou
určeny ke stimulaci aktivity, některé naopak k relaxaci a uvolnění, a proto je terapeut provádí dle určení v jednotlivých částech dne.

 

Webové stránky v angličtině:

Handle

Mgr. Paul Baptie - Handle terapeut v ČR.

 

Literatura v angličtině:

The Fabric of Autism, Judith Bluestone, Book Publishing Company, 2005.

Top heartmagnifiercrosschevron-down