Dřív nebo později začnete řešit jak ošetřit vzdělávání Vašeho dítěte. Kam jej umístit do školky, do školy, na co máte Vy a Vaše dítě nárok, jaké máte povinnosti, prostě vše co se točí okolo školství.
Vzdělávání dětí, žáků a studentů v ČR probíhá podle školského zákona 561/2004 Sb. Paragraf 16 pak popisuje podporu vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných pak upravuje pravidla pro stanovení podpůrných opatření pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků nadaných. Potřebná podpůrná opatření a jejich míru doporučují školská poradenská zařízení, která se dělí na Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogická centra.
Je-li Vaše dítě natolik výjimečné, že je Vám jasné, že potřebuje výrazně individuální přístup a jeho potřeby jsou odlišné od potřeb ostatních dětí pak musíte navštívit školské poradenské pracoviště, které nastaví patřičná podpůrná opatření. Rozdíl mezi PPP a SPC je přehledně popsán na stránkách pedagogického institutu, tamtéž najdete metody a postupy, kterých by se měli pracovníci ŠPZ držet, včetně intervenčních možností PPP a SPC (jsou lehce odlišné). Nejste-li se službami ŠPZ spokojeni, máte pocit, že nejednají v zájmu dítěte apod. můžete se obrátit na revizní pracoviště.
Výhodou je pokud Vaše škola má fungující školské poradenské pracoviště, kde funguje týmová spolupráce mezi preventistou, speciálním pedagogem a psychologem. Bohužel aktuálně zatím není pozice školního psychologa ustanovena ve školním zákoně a školy na něj hledají finance z různých projektů, šablon či podpůrných opatření daných žákovi. Z posledního jednání zástupců asociace školních psychologů a zástupců MŠMT v únoru 2022 už se začíná rýsovat ustanovení pozice dle velikosti školy (nad 400 žáků 1,0 úvazek, 300-399 0,8 úvazku, 180-299 0,5 úvazku a pod 180 žáků budou mít nárok na kratší úvazek školního psychologa, který bude zaměstnancem PPP. Tento úvazek mohou mít i stávající zaměstnanci PPP s tím, že budou v určené škole vykonávat náplň práce školního psychologa.
Pokud tedy Vaše dítě nastupuje nebo už je žákem nějaké školy, kde není školní psycholog zaveden a vy se obáváte jak bude inkluze probíhat, zda bude pedagog zvládat začlenění Vašeho dítěte do kolektivu apod. zkuste se domluvit na spolupráci škola - ŠPZ - tak jako může být do třídy doporučen asistent pedagoga, může být doporučen do školy i psycholog. Ostatně, co vše je možno využít jako podpůrné opatření při vzdělávání dítěte se speciálními potřebami, se můžete dočíst v katalogu podpůrných opatření.
Zde si můžete i přečíst, co vše může být doporučeno jako podpůrné opatření pro žáka s PAS.
Když se pohroužíte do studia různých doporučení a metodik vydaných MŠMT pro učitele jak pracovat s dětmi s PAS, začnete chápat pocity skepse a místy nechuť pedagogů se v této oblasti vzdělávat. Rok by Vám nestačil nastudovat vše co kdo k tomuto tématu napsal a navíc děti s PAS jsou velmi různorodá skupina a co platí u jednoho neplatí u druhého. Jen Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra má 140 stran textu a někteří oslovení pedagogové v našem projektu z ní byli rozpačití. Je postavená na principech strukturovaného učení, odměnách a trestech, což v dnešní době čím dál větší skupiny pedagogů odmítají (Např. myšlenky organizace OTEVŘENO - myšlenky, že je třeba celkově transformovat školství, postavit vzdělávání na principech přijímacích, nehodnotících, umožňující růst každému dle jeho možností). Na stránkách MŠMT je celá sekce zaměřená na děti a žáky s PAS. vytvořená ve spolupráci s Nautis. Najdete zde komunikační soubor, akreditované kurzy, různé metodiky práce, doporučené publikace a webináře lektorek a lektora Nautisu, což je zejména pro rodiče dětí propagující SON-RISE přístup hůře uchopitelné pro spolupráci.
Pedagog tedy stojí v záplavě publikací, z nichž některé si i protiřečí (tak jako jsou odlišné terapeutické přístupy k dětem). Pro Vaši informaci k výše zmíněným můžeme přidat Zásady přístupu k dětem s PAS , Pravidla prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS, Nácviky sociálních a komunikačních dovedností, Praktické metodické postupy při edukaci žáků s PAS, brožura pro pedagogy I já jdu do školy metodické doporučení České školní inspekce Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení a další a další.
Pokud bychom měli za nás doporučit pedagogům jednu jedinou publikaci k přečtení byla by to Jedineční lidé : jiný pohled na autismus.
Další literatura, ze které se dá čerpat:
Povolání: asistent pedagoga : kompetence asistenta pedagoga podporujícího žáky s poruchou autistického spektra / Věra Čadilová, Zuzana Žampachová a kolektiv . V Praze : Pasparta, 2021 75 stran
Mýty a fakta o autismu / Michal Hrdlička . Praha : Portál, 2020 182 stran
Autismus v edukační praxi / Barbora Bazalová . Praha : Portál, 2017 207 stran
Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu : prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy / Lenka Bittmannová, Julius Bittmann . [Libčice nad Vltavou] : Pasparta, [2017] ©2017 62 stran
Prevence a účinné řešení šikany U žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem / Lenka Bittmannová, Julius Bittmann . [Libčice nad Vltavou] : Pasparta, 92 stran
Obrázkový slovník sociálních situací pro děti nejen s poruchou autistického spektra / Romana Straussová, Monika Knotková, Ivana Mátlová ; ilustrace Iva Roštárová . Praha : CTA, Centrum terapie autismu, 2017 20 stran, 68 nečíslovaných stran
Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu / Olga Bogdashina ; předmluvy napsali Wendy Lawson a Theo Peeters . V Praze : Pasparta, 2017 186 stran
Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování / Marja Volemanová . Statenice : INVTS s.r.o., 2019 240 stran
Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení / Eva Vingrálková ; fotografie Jan Chlebníček . Olomouc : Fontána, [2016] ©2016 110 stran
Autismus : jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra : komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče / Lucio Cottini, Giacomo Vivanti ; z italského originálu Autismo. Come e cosa fare con bambini e ragazzi ... přeložila Jana Bílková ; předmluva k českému vydání Anna Strunecká . Praha : Logos, 2017
101 tipů pro rodiče dětí s autismem : účinná řešení každodenních problémů / Arnold Miller, Theresa C. Smith ; z anglického originálu 101 tips for parents of children with autism přeložila Miroslava Jelínková . Praha : Portál, 2016 164 stran
300 her pro děti s autismem : rozvíjení komunikačních a sociálních dovedností / Simone Griffin, Dianne Sandler ; [z anglického originálu ... přeložila Miroslava Jelínková] . Praha : Portál, 2012 . 129 s.
Pro MŠ:
Metodika integrace dětí s poruchami autistického spektra do mateřských škol ; doplněná o odbornou analýzu Přemysla Mikoláše Autismus jako integrační problém a možnosti jeho řešení / Vladimíra Cigánková . Ostrava : Montanex, 2016 99 stran
Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra : [(do 7 let)] / Věra Čadilová, Zuzana Žampachová a kol. . Praha : Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, c2012 . 46 s.
Z našeho dotazníkového šetření v průběhu projektu vyplynulo, že rodiče si v otázkách na co mám právo, co mám očekávat, kde se domůžu pomoci apod. nejsou příliš jisti. Zorganizovali jsme tedy webinář lektorovaný krajskou koordinátorkou péče o děti s PAS paní Mgr. Slovákovou. Záznam z webináře si můžete pustit zde: Omluvte prosím kvalitu záznamu, nejsme profesionálové :).
Rodiči doporučované soukromé školy/školky :